Thuisbegeleiding
Autisme

  • warning: Illegal string offset 'files' in /home/public/sites/www.thuisbegeleiding-autisme.nl/modules/upload/upload.module on line 281.
  • warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /home/public/sites/www.thuisbegeleiding-autisme.nl/includes/unicode.inc on line 349.

Wie ben ik

 


Gerdi Retera

 

Ik ben Gerdi Retera.

Ik ben afgestudeerd aan de opleiding HBO-Jeugdwelzijnswerk te Eindhoven en als Kinder- en jeugdpsycholoog aan de universiteit van Tilburg.

Sinds 1999 begeleid ik kinderen en jong-volwassenen met een stoornis in het autistisch spectrum, zoals Asperger, pdd-nos, NLD, AD(H)D,MCDD, leer en/of gedragsproblemen.

Momenteel geef ik individuele begeleiding op een ZMLK school en daarnaast begeleid ik kinderen en jongeren in de thuissituatie.

Sinds augustus 2011 ben ik werkzaam als ambulant begeleider op een MBO school.

Om de kinderen goed te kunnen begeleiden is het belangrijk om me in hun leef en denkwereld verplaatsen en te denken vanuit een autistisch perspectief. Dit vraagt veel geduld en inlevingsvermogen.

Hoe ik te werk ga, is afhankelijk van de problematiek en de hulpvraag, maar ook van de persoonlijkheid van een kind. Sommige kinderen zijn erg open en gemotiveerd, anderen praten minder makkelijk en vinden het moeilijk om gedachten onder woorden te brengen.

Ik vind het essentieel om een wederzijdse  vertrouwensrelatie op te bouwen met de kinderen. Tijdens een korte kennismaking vertel ik iets over mijzelf en mijn gezin en laat Uw kind over zichzelf - , thuis -,  en school vertellen.

Ik werk met werkbladen waarop verschillende onderwerpen ter sprake komen b.v. vrienden, gevoelens, zelfstandigheid, school, vervelende -  of fijne situaties.Deze werkbladen kunnen  ook gebruikt  worden bij het kennismaken. Zo’n werkblad geeft een kind houvast en wanneer kinderen het moeilijk vinden om te praten dienen deze ter ondersteuning.

De werkbladen zijn ook een goed uitgangspunt om vele onderwerpen te bespreken en kunnen indien nodig aangepast worden aan het niveau en de behoefte van het kind/jongere.
Daarnaast bespreek ik situaties aan de hand van een spel. Met behulp van dit spel worden diverse sociale - en interpersoonlijke vaardigheden concreet beoefend. Naast rollenspel en non-verbale opdrachten wordt ook gepraat over iets, iemand of jezelf.

De volgende sociale vaardigheden worden geoefend: iemand aankijken, kennismaken, afscheid nemen, iets vragen, iets zeggen, iets bepraten, kritiek geven, kritiek krijgen, omgaan met kritiek.

Tevens wordt non-verbaal gedrag besproken en geoefend: Wat zijn de kenmerken van een zekere houding: bv. hoe straal je zelfvertrouwen, onverschilligheid, onzekerheid, blijheid uit. En hoe herken je verschillende houdingen bij anderen.

Wanneer een kind vastloopt in een bepaalde situatie of een probleem heeft wordt dat geanalyseerd en verhelderd door de volgende stappen:

  • vaststellen van probleem (wat gebeurde er)vaststellen van emotionele en gedragsmatige gevolgen (wat gebeurde er   bij mij en wat gebeurt er bij de ander)
  • verband leggen tussen de gebeurtenis en de gevolgen.
  • vaststellen en weerleggen van irrationele ideeën
  • het bedenken van mogelijke nieuwe of alternatieve oplossingen.

 

Indien wenselijk maak ik de dagindeling van een kind overzichtelijk door middel van pictogrammen of dagschema's.Dit geeft vaak veel houvast en het kind weet waar hij/zij aantoe is.